Geschreven door Eva Geelen

Hals-over-kop schiet mijn jongste dochter vanochtend de deur uit. Na een week van stampen, stampen en nog eens stampen, is de proefwerkweek bijna ten einde en zou ze nog te laat komen. Gejaagd trekt ze de deur dicht en kan ik haar nog net op tijd herinneren aan het monitorgesprek dat we meteen na haar proefwerk hebben bij Ready to school (RTS). Weinig enthousiast vertraagt ze even en ik zie meteen dat ze er geen zin in heeft. ‘Mam dat hoeft echt niet hoor, nergens voor nodig’, probeert ze er onderuit te komen, ondertussen haar tas op haar fiets slingerend. En hoewel ze goed haar best doet, ben ik stiekem best wel benieuwd wat RTS te zeggen heeft en hoe zij vinden dat het gaat.


Monitorgesprekken met ouders én kind
En dus zitten we een paar uurtjes later samen bij RTS. Docent Kathy schenkt voor ons alle drie een mok thee in als de eerste leerlingen op deze woensdagmiddag net na de lunch al binnen komen druppelen. Er heerst dan nog een bijna serene rust en de leerlingen gaan direct serieus aan het werk. Op de hoge tafel in het keukentje staan pepernoten en kerstballen broederlijk naast elkaar. De kerstperiode is een belangrijke periode op school. Dit is immers het moment in hét schooljaar dat je voor het eerst écht kan zeggen hoe het gaat en of er bijgestuurd moet worden. Precies daarom houdt RTS in deze periode monitorgesprekken met ouders.


Korte lijntjes
Kathy vertelt dat een monitorgesprek bedoeld is om met ouders en kind sámen te bespreken hoe het gaat, om de lijnen tussen ouders en RTS kort te houden. ‘Veel ouders vinden het ook prettig om van ons te horen hoe het hier gaat. Ook willen ouders graag weten hoe wij aankijken tegen de problemen waar zoon- of dochterlief op school tegenaan loopt.’

 

Schoolprestaties verbeterd
Gelukkig vinden ze bij RTS ook dat het goed gaat met mijn gebroed. En terecht, want dat gebroed heeft dankzij hard werken en huiswerkbegeleiding haar schoolprestaties behoorlijk verbeterd. Kathy gaat het gesprek vooral met háár aan en het is leuk om te zien dat die twee elkaar goed kennen en dat de verstandhouding prima is. Aan de hand van de meest recente cijferlijst van Magister die Kathy vanochtend geprint heeft, begint ze het gesprek. Ze legt uit dat ze de cijferlijst van alle leerlingen één keer per maand uitdraait en bespreekt met de leerlingen om te bekijken of bijsturing tussentijds nodig is. ‘We begeleiden kinderen van de meeste middelbare scholen in Tilburg. Iedere school heeft zo zijn eigen aanpak en daar sluiten wij zo veel mogelijk bij aan. Een leerling van bijvoorbeeld het Mill-Hillcollege uit Goirle heeft misschien net iets andere accenten in de begeleiding nodig dan bijvoorbeeld een leerling van 2College-Jozefmavo uit Tilburg.’


Leren van werkhouding
Kathy legt uit dat ook de werkhouding van een kind daarbij vaak onderwerp van gesprek is. ‘Kom je op tijd? Heb je de juiste boeken bij je? Hoe gaat het met de concentratie? Hoe ga je om met de leraren hier en op school? Dit soort factoren zijn heel belangrijk voor het schoolsucces, hebben bijna een voorspellende waarde. Om die reden monitoren we ook dit soort houdingsaspecten en sturen we onze studenten daarop aan. Als jonge leraren is het voor ons makkelijker ze te helpen naar hun gedrag te kijken en ervan te leren. En dat is vaak net zo belangrijk voor het verbeteren van de schoolprestaties als de puur vakinhoudelijke begeleiding die wij ook geven.’

 

Problemen op school? Horen, zien en zwijgen helpt niet.
Problemen op school? Horen, zien en zwijgen helpt niet.