Geschreven door Ilse Baas

Weet jij je nog de leraar te herinneren die jou écht verder hielp? Die juf die zo goed kon uitleggen? Of misschien wel die docent waar je juist helemaal niets mee kon, waar je alleen maar onzeker van werd? Dat laatste natuurlijk meestal nét voor het vak waar je slecht in was.

 

De docent die mij echt bijstaat (in negatieve zin), was meneer de Vries voor wiskunde. We praten nu wel over heel wat jaar geleden, maar meneer de Vries zei in mijn eindexamenjaar gewoon tegen mij dat ik de rest van het jaar niet meer naar de les hoefde te komen omdat dat toch geen nut had. Nou, dan kun je wel door de grond zakken hoor. Als Ready to school toen al bestaan had, was ik daar zéker graag naar toe gegaan; een steuntje in de rug had ik toen heel hard nodig.

 

Zoveel meer dan student-docent
En misschien is het mede door mijn eigen ervaringen dat Ready to school is wat het is. Wij geven onze medewerkers, onze student-docenten, voortdurend mee hoe belangrijk hun werk is. Daarom vonden we dat hun functie-titel niet echt aansloot bij hun functie-inhoud. De term student-docent is weinig wervend; straalt niet echt inspiratie en connectie uit. Terwijl wij juist dat inspireren, motiveren en werken vanuit verbinding zo belangrijk vinden.
We werken alleen met studenten die dat snappen en die er ook écht voor gaan. Naast vakinhoudelijke en didactische kennis zijn enthousiasme en intrinsieke motivatie belangrijke voorwaarden om bij ons te mogen komen werken. En deze voorwaarden leidden ons als vanzelf naar een functietitel die meer past én meer aanspreekt, namelijk: ‘jongerenexpert’.

Benieuwd naar wat onze leerlingen ervan vinden? Bekijk hun ongezouten mening in het onderstaande filmpje. 

Continue trainingsprogramma
Onze student-docenten, zoals ze tot nu toe heetten, zijn zoveel meer dan alleen student-docent. Ze zijn echte jongerenexperts. Niet alleen omdat ze in jaren nog dicht bij jongeren staan, maar ook door de lerarenopleiding waar de meesten mee bezig zijn en door hun intrinsieke motivatie. En als Ready to school willen wij onze 220 jongerenexperts nog verder ‘finetunen’ in het omgaan met onze leerlingen. Dat doen we met een continu trainingsprogramma.

De inhoud van de trainingen komt voort uit onze kernwaarden, namelijk: ‘inspiratie, kwaliteit en persoonlijk’. Dat hebben we vertaald naar onderwerpen als:
• Motiveren
• Faalangst
• Omgaan met ADD/ADHD/ODD
• Werken in het speciaal onderwijs
• Dyslexie
Ook praktische onderwerpen als examentraining en surveilleren staan op het programma. Elke maand is er een andere training; al onze begeleiders zijn verplicht om jaarlijks minimaal twee trainingen naar keuze te volgen en daarmee uit te groeien tot een échte jongerenexpert.

 

Jij in je rol als jongerenexpert
Elk onderwerp benaderen wij vanuit de invalshoek: wat betekent dit voor jou in jouw rol als jongerenexpert? Hoe ga je ermee om? Wat zijn de beelden die je erbij hebt? Wat zijn jouw ervaringen met dit thema, zowel privé als zakelijk? Op deze manier willen we stimuleren dat ze écht verbinding maken met onze leerlingen, zowel tijdens de huiswerkbegeleiding als tijdens bijlessen. En natuurlijk ook straks met onze examentraining. En natuurlijk is er naast de inhoudelijke trainingen ook tijd voor ontspanning. We organiseren regelmatig borrels en een te gekke afsluitingsbarbecue aan het einde van het schooljaar!

 

Élke leerling telt!
Ready to school wéét dat een docent het verschil kan maken tussen graag naar school gaan of er tegenop zien, het verschil tussen blijven zitten of toch maar mooi overgaan. We willen onze jongerenexperts meegeven hoe waardevol hun (toekomstige) werk is. Door zelf, middels deze trainingen, te investeren in onze medewerkers laten we ook zien hoe belangrijk we hén vinden. Tegelijkertijd geven we hen de tools mee om het beste te halen uit de leerlingen die zij voor ons begeleiden.

Elke leerling is de moeite waard. Elke jongerenexpert en toekomstige docent heeft de verantwoordelijkheid dat uit te stralen. Ik wil eraan bijdragen dat onze jongerenexperts geen enkele leerling opgeven. Er is altijd vooruitgang mogelijk bij ons “meneer de Vries”. Gelukkig heb ik toen toch mijn diploma gehaald, maar dat had echt véél prettiger gekund.