Geschreven door Michelle Opstal

Stel je voor, je bent een jaar of 90, zit in je oude luie stoel en denkt terug aan de eerste (bij-)baantjes die je hebt gehad. Nou heb ik op dit moment die leeftijd natuurlijk nog lang niet bereikt, en heb ook nog vele jaren te gaan voor dat dit zo ver zal zijn, toch denk ik dat er een aantal aspecten van het werken bij Ready To School me nog lang bij zullen blijven.

OvBram-Blog-150x127er welke aspecten heb ik het dan? Ik ben ervan overtuigd dat je als docent naast het overbrengen van kennis ook aandacht kunt, en eigenlijk wel moet, schenken aan het sociale en persoonlijke onderdeel van het werken met leerlingen. Zo denk ik dat het bijzonder nuttig kan zijn dat je je leerling ook echt behandelt als een leerling. Dus als iemand die school nou eenmaal niet altijd als hoogste prioriteit ziet, zich over van alles en nog wat druk kan maken en waarbij het ontzettend belangrijk is dat hij/ zij goed in zijn/haar vel zit. En nou juist op dat laatste punt kan een docent, althans wat betreft mijn visie, veel invloed hebben. Natuurlijk is het bijbrengen van (vak-)inhoudelijke kennis een hoofddoel van de begeleiding. Het is ook oprecht hartstikke vet om, mede door jouw inzet en manier van werken, een leerling meer uit zichzelf te zien halen. En natuurlijk ben je best wel een beetje trots op het moment dat jouw leerling met een goed punt een proefwerk afsluit. Echter, een leerling een goed gevoel geven, het vergroten van het vertrouwen in zichzelf en een aanspreekpunt zijn wanneer er even iets niet lekker loopt, zie ik als iets wat minstens zo belangrijk is.

Dit persoonlijke en sociale aspect van het lesgeven is voor mij hetgeen waar het voor een groot deel om draait. Iets waardoor ik het nog steeds niet kan laten om, naast het regelen van de personeelszaken bij Ready To School, toch maar gewoon bijles te blijven geven en met alle plezier zo nu en dan in te vallen op de huiswerkbegeleiding. Er zijn dan ook een aantal verhalen waar ik nog voor een lange, lange tijd met een goed gevoel aan terug zal denken.

In het bijzonder wil ik het hier hebben over een jongen die een aantal jaar geleden geregeld naar de huiswerkbegeleiding kwam. Vanaf moment 1 liep het contact echt top; je hebt als docent altijd leerlingen waarmee je wat beter klikt dan met andere en dit was toch wel één van mijn toppers. Voordat hij begon met zijn huiswerk bespraken we altijd even enkele koetjes en kalfjes, al kon het er tijdens zo’n gesprek ook nog wel eens serieus aan toe gaan. Deze serieuze gesprekken namen (helaas) meer en meer toe; het ging op persoonlijk vlak niet zo best met hem. Problemen thuis, problemen op school, problemen met van alles. Natuurlijk hoor je dit dan als docent aan en probeer je hem zo goed als je kunt te helpen. In ieder geval deed ik mijn best om aan hem duidelijk te maken dat hij, wanneer hij maar wilde, naar me toe kon komen.

Aangezien ik minder ging werken op de huiswerkbegeleiding zag ik de jongen ook niet zo vaak meer. Het was dan ook altijd erg klote om via collega’s te moeten horen dat het steeds slechter met hem ging. Na de zomervakantie hoorde ik dat hij was opgenomen in een kliniek; heel heftig allemaal. Zijn ouders klopten bij ons aan met de vraag in hoeverre het mogelijk zou zijn dat een collega van me of ik hem door middel van bijlessen nog wat aan school konden laten doen. Hij had, bleek later, echt specifiek naar ons gevraagd.

Als iemand zo diep in de put zit, in een kliniek belandt, het allemaal even niet meer zo ziet zitten en dan op dát moment specifiek naar jouw hulp vraagt, wauw! Dat doet, kan ik je vertellen, echt wel iets met je. Ik heb dan ook uiteraard niet getwijfeld en heb hem een tijdje bijles gegeven in de kliniek. Hier is hij gelukkig inmiddels uit en is weer op de weg terug; verder met zijn leven! Ondanks alle ‘shit’ denk ik er nog wel eens met een warm gevoel aan terug. Een leerling waarmee je blijkbaar op de huiswerkbegeleiding persoonlijk zo’n goede band op kan bouwen. Eentje die vele malen verder gaat dan alleen de inhoudelijke stof!

Een leerling ook echt als leerling behandelen, dus mét aandacht voor de persoonlijke en sociale kant van het lesgeven. Dát maakt voor mij het verschil!

Bram
Voor vragen of opmerkingen kun je altijd mailen naar: bram@readytoschool.nl