Geschreven door Niels Geerts

Dit jaar bestaat het VMBO 15 jaar! Inmiddels geven we alweer bijna 2 jaar huiswerkbegeleiding op de Christoffel in Breda. Graag deel ik mijn kennis over het VMBO in het algemeen en mijn ervaringen op de huiswerkbegeleiding op de Christoffel.

Het VMBO in het algemeen

Ruim 60% van alle leerlingen in het voorgezet onderwijs volgt een richting van het VMBO. Het is de grootste schoolsoort van het voorgezet onderwijs en verschillende VMBO scholen halen ook regelmatig de (landelijke) media. Het VMBO wordt vaak met problemen geassocieerd. Dus vaak heeft deze publiciteit een negatieve klank, maar het kan ook anders. Zo publiceert het blad Elsevier elk schooljaar een lijst met de beste scholen, ook voor het VMBO. Dit jaar was de Christoffel, de locatie Breda waar wij huiswerkbegeleiding verzorgen, wederom 1 van de topscholen uit deze lijst1.
 
Het VMBO bestaat uit 4 lagen. Veel mensen denken dat VMBO hetzelfde is als de voormalige mavo. Maar het VMBO  is een wat ingewikkelder bouwwerk:

  • de basisberoepsgerichte leerweg (vmbo-bb)
  • de kaderberoepsgerichte leerweg (vmbo-kb)
  • de gemengde theoretische leerweg (vmbo-gt)
  • de theoretische leerweg (vmbo-t), de oude mavo.

Binnen deze lagen bestaat veel verschil. Zo wordt er op de Christoffel geen gemengde leerweg aangeboden. De groepen vmbo-bb en vmbo-kb krijgen respectievelijk vijftien en twaalf praktijkuren in de bovenbouw. In welke richting de leerlingen die praktijkuren volgen ligt aan de sector die de leerlingen hebben gekozen. Met ingang van volgend jaar worden de sectoren van dertig(!) tot elf teruggebracht.

Huiswerkbegeleiding op de Christoffel Breda

De huiswerkbegeleiding is op het VMBO ook iets anders vormgegeven dan de huiswerkbegeleiding op onze andere locaties. Door het feit dat er op de Christoffel bijvoorbeeld geen proefwerkweken gegeven worden is er geen ruimte om de inmiddels beroemde “proefwerkweekchallenge” te doen. Daarnaast is de setting anders. Door de huiswerkbegeleiding te geven in een ruimte in de school zelf blijft het dichtbij de leerling. Ook ben je als docent veel bezig met basisvaardigheden zoals spellen, rekenen en wiskunde.

Ook de leerlingen zijn anders dan op de havo of het vwo. Ze hebben meer behoefte aan structuur en duidelijkheid. Daarnaast zijn de leerlingen directer en hebben meer dynamiek in de (onderlinge) omgang. Dit levert soms spannende en komische momenten op. Bijvoorbeeld toen een nieuwe leerling onlangs een discussie over het opgegeven van huiswerk begon en een andere leerling reageerde met: “Met Niels moet je niet in discussie gaan, die wint altijd”.

Inmiddels werk ik zelf ruim 1,5 jaar op de Christoffel Breda bij de huiswerkbegeleidingChristoffel namens Ready To School. Ik begon tijdens mijn afstudeerstage als docent op de huiswerkbegeleiding en vanaf dit jaar als locatiecoördinator. Door de afstudeerstage ken ik de school, de docenten en de leerlingen door en door. Hierdoor zijn mijn lijntjes met school, vakdocenten en ouders erg kort. Daarnaast heb ik sinds mijn stage bij 2College Jozefmavo een voorliefde ontwikkeld voor het VMBO. Deze voorliefde komt vooral doordat ik het gevoel heb dat je op het VMBO meer tijd hebt voor de individuele leerling. Vooral op de Christoffel, waar klassen van ongeveer 17 leerlingen tellen, is dit goed merkbaar. Ook de huiswerkbegeleiding  heeft een kleine setting, door het feit dat er maximaal vijf leerlingen tegelijk zijn.

Dit alles maakt de huiswerkbegeleiding enorm leuk. Ook combineren we soms inspanning met ontspanning: zo hebben we met Sinterklaas een film gekeken, en hielden we laatst een heus theekransje. Dit laatste na een opmerking dat ze net een stel oude dametjes leken onderling. Ze zeggen ook wel: Het VMBO, elke dag anders!