Geschreven door Michelle Opstal

Dagelijks helpen wij onze leerlingen met leren en hoe ze dit moeten aanpakken. Maar wij blijven zelf ook graag leren. Zo leren we iedere dag enorm veel van onze leerlingen. Kleine dingen zoals hoe je een mobiele telefoon toch nuttig kan inzetten bij het leren, en wat er allemaal speelt bij de jongeren. Maar ook hele belangrijke dingen, zoals dat One Direction toch echt de allerbeste band aller tijden is. Je zult het maar niet weten…

 

Om zelf te leren en te leren hoe wij onze jongeren het beste kunnen laten leren (wat een zin!) zijn we afgelopen donderdag naar een symposium over het brein en leren geweest. Dit symposium georganiseerd door de Hogeschool Avans was gericht op hoe jongeren in het onderwijs het beste kunnen leren. Perfect voor ons dus!

 

 zetproef-foto-met-hersenen_versie_460x230jpgIn diverse workshops en colleges werd ons veel verteld over hoe het brein werkt en hoe we informatie opnemen. Maar we werden ook geconfronteerd met hoe makkelijk het brein soms in valkuilen valt. Soms lijkt het alsof je brein je bewust voor de gek houdt. Een feit waar illusionisten graag gebruik van maken. Maar het kan ook erg nuttig zijn. Denk maar aan kleine kinderen die ver bij een bos vandaan blijven, omdat er volgens moeder trollen in kunnen zitten. Handig om de kleine niet kwijt te raken en te zorgen dat hij veilig blijft. Ook bijgeloof voor volwassenen kan heel nuttig zijn. Om de wereld begrijpelijker te maken en er misschien wel hoop uit te putten voor de toekomst.

 

Verder is ons geleerd hoe we ons brein optimaal kunnen inzetten, dankzij onderzoek uit onder andere de sportpsychologie en neurowetenschappen. Zodat we ons optimaal op onze taak kunnen richten en hier het beste uit kunnen halen. Zo is het bijvoorbeeld niet alleen belangrijk hoe je leert, maar ook hoe je tegen het leren aankijkt. Wanneer je zelf niet gelooft dat je iets zou kunnen, dan wordt het ook erg moeilijk om het wel te kunnen. Het is dus belangrijk om te geloven in je eigen groeimogelijkheden. We kunnen vrijwel alles leren, als we er met de juiste mindset, motivatie en toewijding instaan.  Een instelling die leerlingen soms moeilijk te geloven vinden, want “scheikunde kan ik nou eenmaal gewoon niet, dus ik ga het ook niet proberen”. Aan ons dus de taak om dat te weerleggen en het tegendeel te bewijzen!

 

De nieuwste rage, het ‘video leren’, werd deze dag ook belicht. Steeds vaker leren leerlingen dingen op Youtube, maar van welke soort filmpjes steek je het meeste op? Zelf zijn wij dit nieuwe veld ook aan het exploreren samen met Clipscool. Volgend jaar hopen wij het video leren dan ook in onze methode te kunnen verwerken.

 

Ook benieuwd naar wat we allemaal geleerd hebben? Onze leerlingen zullen het snel genoeg merken als wij met hen alle nieuwe inzichten delen!

 

En voor degene die het woord leren niet meer kan zien na deze blog: leer er maar mee omgaan!