Geschreven door Ilse Baas

De maand november is voor veel leerlingen van ons een maand waarin er keihard geleerd moet worden voor de proefwerkweek! Net zo spannend als vroeger de intocht van Sinterklaas was (a.s zaterdag! 😉 ), zo spannend is het nu om weer de beste cijfers te scoren. In 1 week worden de leerlingen voor elk vak getoetst. Dit betekent dat er bij ons extra hard gewerkt wordt. En zij doen weer mee met onze proefwerkchallenge!

 

icoon_#_groen1_Readytoschool Proefwerkchallenge

Alle leerlingen doen mee aan onze challenge. Bij een challenge hoort een beloning waar je blij van wordt. Waar worden onze leerlingen blij van? Van snoep! Ja, echt! Bijna dagelijks krijg ik de vraag: “Ilse, heb je nog wat lekkers bij je?” De 1000-pack kauwgomballen is namelijk echt op. Vorige week had ik een reep suikervrije chocolade bij me, dat was niet hetgeen ze heel blij van werden. En gisteren worteltjes, dat was te gezond. Maar vanaf nu: €-chocolademuntjes! Deze moeten ze alleen wel verdienen…

Hoe het werkt…

Voor de toetsweek maken leerlingen bij ons een pixelplanning. Zo zien zij in 1 oogopslag of ze gaan maken, leren, lezen of samenvatten voor een bepaald vak of een mix hiervan. Tijdens de toetsweek komen zij dagelijks bij ons op de huiswerkbegeleiding en overhoren wij ze voor de toets van de dag erop. Nu mogen ze voordat zij weggaan nadenken over het cijfer dat zij gaan halen. Even van een afstandje het leerproces bekijken en hierover nadenken. Bijv. “Ik denk dat ik een 7 ga halen.” Zij ontvangen dan 7 munten die zij in hun eigen rts-spaarzak stoppen. Op deze manier sparen zij die heerlijke chocolademunten. Wanneer de cijfers bekend zijn gaan we deze vergelijken met hun verwachting. En kunnen ze extra munten scoren, maar er is ook een kans om munten in te leveren als er niets van klopt! Dit helpt de leerlingen te reflecteren: wat ging er goed en wat kan er beter. Leerlingen krijgen door deze challenge inzicht in hun persoonlijke ontwikkeling op een leuke manier die bij hen past, zodat dit hen motiveert om extra inzet te tonen. Dit alles nemen ze naar hun volgende proefwerkweek mee.

Een greep uit de reacties van onze leerlingen:

Juliëtte (3 havo / vwo):
“Ik hebhwbblog gezegd dat ik voor Duits een 8 ga halen. De toets ging ook goed, dus die tik ik wel binnen :-). Ik vind het alleen niet eerlijk dat als je een 9 hebt dat er dan punten afgaan. Ik hoop dat de punten snel bekend worden en dat ik zoveel mogelijk chocola verzamel. Ik heb namelijk echt een verslaving voor chocola!”

Nadine (6 vwo):
“Ik vind de “Punt wordt munt” actie een goed idee, want het stimuleert om hogere punten te halen. Het is ook leerzaam om in te schatten wat je denkt te gaan halen. Ik leer zelf altijd voor een 10, maar ik zeg hier dat ik dan een 6 of 7 haal, en straks haal ik een 4 of 5. Dan vind ik het wel een dubbele teleurstelling hoor! De zakjes zien er leuk uit, het lijken een beetje op kerstsokken zo. Dat maakt dat ik weer heel veel zin heb in de kersttijd. Tot die tijd nog even hard werken!”