Geschreven door Michelle Opstal

Focus! Hoe kun je anders je huiswerk goed maken? Maar ja, is het echt zo makkelijk gedaan? Onze docenten van Ready To School kregen van psychologe Joyce Jorritsma een spoedcursus over Focus & Aandacht gebaseerd op de sportpsychologie: want hoe doen we dat nu eigenlijk? Een doel van ons als docent is om onze leerlingen te kunnen laten focussen, maar wat kunnen we er zelf eigenlijk van?

 

De training begint met een korte inleiding over presteren, want dit is natuurlijk van vele factoren afhankelijk. Denk hierbij aan aanleg, je techniek en je mentale gesteldheid van dat moment. Er wordt meteen druk geschreven, maar daar komt Joyce snel een stokje voor steken:“Hoe zit het eigenlijk met jullie focus?”Ohjee, nu moeten we meteen zelf aan de bak!”

 

Zoek de gorilla

We beginnen met een klassieker: wrijf over je buik en tap op je hoofd. Deze twee verschillende handelingen tegelijkertijd gaan de meeste docenten nog goed af. Maar zo te zien gaat één docent een zware avond krijgen. Vervolgens worden we op de proef gesteld door een filmpje: we tellen hoe vaak een basketbal wordt overgegooid. Blijkbaar kwam er ergens in dit filmpje van een aantal minuten een gorilla voorbij. Wat vertelt het nu over mijn aandacht dat ik deze heb gemist?

 

Bewust worden en bewust handelen

Een volgende ‘Grid-oefening’ laat ons zien bij welke focus wij zelf het beste presteren. We blijken gelijkgestemd vandaag, want iedereen scoort ongeveer even veel. “Hmmm….maar dit is wel eens interessant om met mijn leerlingen te doen!” is meteen mijn gedachte.

Meteen welt daar de behoefte op om mijn klasje volledig bloot te stellen aan alle concentratie-oefeningen die vanavond voorbij zijn gekomen. Zelf ben ik er nu achter dat ik geen gorilla zie als ik basketballen tel, omdat mijn focus op dat moment heel smal is. Dit is een bepaalde manier van concentratie, die bijvoorbeeld heel goed werkt bij het leren van een tentamen: je besteedt zo geen aandacht aan het geklets achter je. Zoals ik van Joyce heb geleerd: 1. Bewust worden 2. Bewust handelen.

 

Resultaat

Het was een geslaagde avond, want iedereen ging bij Ready To School weg vol met ideeën om leerlingen te prikkelen en zich bewust te worden van hun eigen concentratieboog. En wat we ook door hadden, is dat we zelf natuurlijk ook niet elke dag 100% geconcentreerd zijn. Op de fiets naar huis flitste nog eens het filmpje voorbij van de bijna-Tour-winnaar die z’n handen net iets te vroeg de lucht in stak en de finish niet haalde…