Geschreven door Eva Geelen

2018 is nog maar net begonnen en de vaart zit er al weer goed in. In huize Eindexamen
wordt school gekoppeld aan werk; de vrije gaatjes worden afgedicht met de smartphone
en mijn (eenzijdige) voornemen meer gezins-quality-time in te bouwen is alweer
verdampt. Tot er een telefoontje komt van Ready to school. Of ik een blog wil schrijven
over goede voornemens? Ja leuk, natuurlijk wil ik dat. Alleen besef ik al voordat de
verbinding verbroken is dat onze goede voornemens nu al, het is halverwege januari,
versloft zijn. Hoe kan dat toch? En heeft iedereen dat?

Volhouders
Om maar eens met dat laatste te beginnen: ja, dat heeft (bijna) iedereen. Bij een rondje
internet stuit ik op Amerikaans onderzoek waaruit blijkt dat maar 8% van de mensen hun
goede voornemens écht volhouden; de meesten geven binnen twee weken (!) op. Ik
bevind me dus in ieder geval in het comfortabele gezelschap van de overgrote
meerderheid, dat dan weer wel. Maar eigenlijk wil ik dat helemaal niet, want eigenlijk
vind ik dit een heel bijzonder jaar. Het laatste jaar dat mijn jongste dochter op de
middelbare zit. Voor mijn gevoel zit mijn taak als er moeder er bijna op. En die periode
wil ik een beetje bewust afsluiten en niet voorbij laten stuiven in de overdrive.

Botsende agenda’s
Maar dat verlangen wordt flink gedwarsboomd door botsende agenda’s: bijbaantjes die
net beginnen als ik van mijn werk thuis kom. Waardoor gezamenlijke maaltijden dus
vaker alleen worden genuttigd dan gezamenlijk. Daarom is het inderdaad hoog tijd om
eens te bekijken hoe we die goede voornemens wél kunnen realiseren. Ook voor
dochterlief, want ook op school en in het leerproces is het wel handig om te weten hoe je
je gedrag zodanig beïnvloedt dat je je doelen ook echt haalt. De middagen dat ze bij
huiswerkbegeleiding zit, lukt dat prima. Maar thuis, hoe blijf je thuis gefocust op je
huiswerk? Want haar informele doel is: ‘zo veel mogelijk vriendinnen-quality-time’.
Volgend jaar is iedereen uitgevlogen en wie weet hoe het dan allemaal loopt.
Tegelijkertijd wil ze wel mooie punten blijven halen op school, dus in die combi ligt voor
dochterlief een uitdaging.

Je bent wat je doet
En dus probeer ik maar eens te achterhalen hoe je dat doet, voornemens volhouden. In
haar boek ‘Je bent wat je doet’ (confronterende titel overigens) beschrijft hoogleraar
sociale psychologie Roos Vonk hoe je je doelen wel kunt halen. Haar aanpak? Zoom eerst
uit, vraag je jezelf af waar je over een paar jaar wilt staan. En maak daarna de weg naar
die stip op de horizon zo concreet mogelijk. In gesprek met dochterlief geef ik dit aan. En
zolang ik voornemens niet voornemens, maar doelen noem, is ze er nog wel voor te
porren. En samen gaan we aan de slag met de wetenswaardigheden over doelen halen.
Zij vertaalt het concretiseren in: ‘ik wil chirurg worden, dus ik ga onder het huiswerk
maken iedere dag minimaal één uur zonder telefoon werken.’
Maak het concreet
En dat vind ik een heel mooi begin, want heel internet is het er wel over eens dat het de
kunst is je voornemens c.q. doelen te vertalen naar concrete stappen. En wat dan óók
nog helpt, is het hebben van een plan B voor die momenten dat het moeilijk wordt.

Bijvoorbeeld omdat er onenigheid is in de vriendinnengroep en je toch eigenlijk echt
bereikbaar moet blijven, óók tijdens je telefoonloze uur. Dus ik houd dochterlief voor;
‘Bedenk van te voren hoe je dat soort situaties gaat tackelen.’

Psychologie van het doorgaan
Op zich komen we daar niet helemaal uit. Dit is in de beleving van een tiener wel echt
een gevalletje doordraven. Maar ik ben ieder geval blij dat ze toch één voornemen dat
met school te maken heeft, heeft geconcretiseerd. En hoewel ik me moet inhouden om er
niet meer uit persen, doe ik dat niet. Want ik weet inmiddels ook dat het in de
psychologie van het doorgaan belangrijk is, om het beperkt te houden. Wil niet te veel:
liever een klein voornemen dan een groot voornemen; liever één voornemen, dan twee
voornemens. Nu het jaar alweer een paar weken op stoom is, vertaal ik dat voor mezelf
gemakshalve maar even naar: ga vooral door met dát voornemen, wat je je nog
herinnert en vergeef jezelf de rest die kennelijk niet gelukt is. Want wat blijkt: mensen
die zichzelf vergeven, gaan makkelijker weer door. Zodoende hebben we misschien
straks dan toch nog een goed voornemen gerealiseerd!

Kader tekst
10 Ready to school-tips die je helpen je doel te halen
1) Neem jezelf niet te veel verschillende dingen voor
2) Hou het realistisch
3) Maak het concreet
4) Bedenk hoe je je doel gaat halen
5) Breng moeilijke momenten in kaart
6) Bedenk hoe je het moeilijke momenten tóch vol gaat houden
7) Doe het samen
8) Vertel over je doel
9) Denk niet te veel over je doel, maar begin gewoon
10) Gaat het toch een keer mis? Maak er geen probleem van, ga daarna gewoon door!