Geschreven door Michelle Opstal

Hersenen hebben honger! Vooral tijdens de puberteit, wanneer de hersenen nog in volle ontwikkeling zijn en er toch veel inzet wordt verwacht op school. Toen docent Rik eens tijdens zijn stage had uitgelegd dat de primaire voedingsbron van de hersenen uit glucose bestaat, wist een leerling wat hem op het volgende proefwerk te doen stond en kwam aan met een doosje vol suikerklontjes. “Ik heb niet geleerd, maar ga het proefwerk nu toch goed maken hoor!”. Oeps. Hoe zou voeding wel een goede invloed kunnen hebben op leerwerk en concentratie?

Ontbijt

Allereerst is het natuurlijk heel belangrijk om sowieso met regelmaat te blijven eten. Want brandstof is nu eenmaal nodig. Nog beter een chocoladereep dan helemaal geen ontbijt, want de motor moet aan de gang.

Tussendoortje

Maar dan heb je tijdens de eerste pauze natuurlijk al honger. Het is natuurlijk de droom van elke ouder dat zoonlief of dochterlief een doosje groenvoer met hummusdip mee naar school neemt, maar dat valt nu eenmaal niet zo goed in de smaak bij de medeleerlingen. Voor één van onze HWB-leerlingen had ik vanmiddag een banaan gekocht omdat hij geen geld bij zich had. Maar laat een banaan nu net het enige zijn wat hij niet lustte…..Misschien kan een bakje ongezouten of ongesuikerde noten nog net wel door de beugel op het schoolplein…maar anders is een stuk peperkoek of een mueslireep ook weer niet zo heel slecht.

Kauwgompje?

Tijdens de huiswerkbegeleiding mag er best wat gegeten worden. Met honger leren gaat nu eenmaal niet. Het is zelfs onderzocht dat kaakbewegingen tijdens het lezen of leren, de concentratie op een positieve manier kan beïnvloeden. Kauwgom dan? Daar is veel onderzoek naar gedaan, en het kauwgom kauwen heeft inderdaad een positief effect op alertheid en concentratie. Toch is de exacte oorzaak nog steeds niet voor 100% aan te wijzen. Bij jongeren met ADHD heeft het kauwen juist een tegenovergesteld effect: waarschijnlijk heeft dit toch met de aandachtsverdeling te maken. De beste testresultaten kwamen ook niet van de leerlingen die tijdens het leren kauwden, maar degenen die een half uur voor hun test kauwgom hadden gekauwd.

Verboden voor….!unnamed

Niet alle producten komen de huiswerkbegeleiding binnen. Door een persoonlijke aversie tegen energiedrankjes, was dit mijn eerste verbodsbordje op de flip-over. Wat was dit een schok voor sommige leerlingen. Een enkeling gaf aan het toch niet te lusten, maar sommigen bleken er op te overleven, onder het mom van: goed voor de concentratie, goedkoop en lekker. Het is bijzonder dat bij het vragen in de klas juist verschillende leerlingen met ADHD aangeven het graag te drinken en er baat bij te hebben. Studies wijzen ook hier uit dat het drankje dan juist een negatief effect op de concentratie kan hebben.

Na dit eerste verbod, kwam het verbod op de chips: ongezond, en bovendien werkt al dat gekraak in een studieruimte gewoon niet mee. Ook hier had ik weerstand verwacht, maar iedereen leek het er meteen mee eens te zijn.

Het perfecte studeer-dieet

In de klas ligt soms wel voor 2400 kcal aan snoep op tafel, ik zal het waarschijnlijk nooit begrijpen. In mijn tas zitten noten, rozijnen, peperkoek en een enkele keer een mueslireep.

Jamie Oliver transformeert al bijna 10 jaar schoolkantines van vet voedsel naar een groenten-walhalla: zo hoort het ook vind ik. Hieronder volgt een relevant filmpje van Jamie zelf.

 

Maar de slechte suikers ooit volledig vervangen door de goede (fruit)suikers? Ik weet niet of het haalbaar is 😉

Examendieet

Heb je binnenkort examens of een belangrijk proefwerk? Probeer het toch eens, en ga voor:

  • Veel water drinken in plaats van fris: maak je water lekker met vers fruit, munt of dille en komkommer. “Water zuivert je lichaam”.

  • Regelmatig groente en fruit (eet inclusief tussendoortjes zes keer per dag)

  • Vervang energiedrankjes door overheerlijke fruitsmoothies

  • Eet noten en vis

  • Genoeg slaap (heeft niets met je dieet te maken, maar go for it!)

 

Bronnen:

www.voedingscentrum.nl
www.breinbeeld.nl