Geschreven door Eva Geelen

Hoewel de proefwerkweek op het Odulphuslyceum pas over een paar weekjes begint, is onze dochter al druk bezig. ‘Want’, zo legt ze fijntjes uit: ‘5VWO is het belangrijkste leerjaar. Veel belangrijker dan de 6e, dan hoef je alleen maar te slagen. Nu gaat het om de punten.’ Aanmelden voor een vervolgstudie moet immers al in januari 2017 en dat is ruim voor de eindexamens. Vervolgopleidingen kijken dus inderdaad naar de schoolprestaties uit het voorlaatste schooljaar. Wat ook niet echt stress verminderend werkt, is dat er in 5VWO in verhouding weinig toetsmomenten zijn.

En zodoende merk ik nu al dat ze vaak later terugkomt van Ready to school. ‘Ik ben maar wat langer gebleven’, zegt ze dan. En wat vind ik het stiekempjes fijn dat dat gewoon zonder extra kosten kán bij RTS. Wat ook helpt, is de wetenschap dat RTS tijdens de proefwerkweek extra inzet op begeleiding en dat leerlingen op een speelse manier uitgedaagd worden om nét dat tandje extra bij te zetten. Eén van de manieren waarop dat gebeurt, is met de pepernotenchallenge. Elke leerling schrijft na het leren van een toets in de proefwerkweek op hun persoonlijke poster het cijfer die hij/zij de volgende dag verwacht te scoren. Per punt wordt één pepernoot in een grote glazen vaas gedaan. In de vaas ernaast komen na afloop de pepernoten die corresponderen met de daadwerkelijk gehaalde punten. Wanneer de groep als collectief boven verwachting gescoord heeft, volgt een gezamenlijk uitje.

Verwachtingen bijstellen
Met die aanpak worden twee doelen bereikt. Ten eerste worden de leerlingen op een speelse manier uitgedaagd nét iets harder te leren; er staat een beloning tegenover. Maar misschien nog wel belangrijker is dat leerlingen leren te zien of de eigen verwachtingen kloppen. Coördinator Ilse Baas legt uit dat afwijkingen tussen verwachting en het werkelijke resultaat vaak wijzen op een leerprobleem zoals faalangst. ‘We zien dat leerlingen die goed van zichzelf weten wat ze kunnen, veel rustiger de proefwerkweek ingaan. Ze zijn vol zelfvertrouwen, want ze weten letterlijk wat ze aan kunnen. We gaan dan ook altijd met de leerlingen in gesprek na afloop van de challenge. Als we zien dat de leerling te optimistisch ingeschat heeft, proberen we samen met de leerling te achterhalen hoe dat kon. Omgekeerd geldt ook dat een leerling die beter scoorde dan verwacht, gaat beseffen dat hij of zij meer kan dan gedacht. Het gaat er om dat de leerling zelf leert reflecteren op het verschil tussen verwachting en resultaat. Los van dit didactische aspect merken we ook dat de leerlingen het elk jaar hartstikke leuk vinden zo’n proefwerkchallenge. Er waren in oktober al leerlingen die vroegen of we dit jaar weer een challenge gingen doen. Het gezamenlijke avondje bowlen vorig jaar was trouwens ook heel geslaagd.’


Ontspannen
Want naast belonen, is ontspannen minstens zo belangrijk, vinden ze bij Ready to school. ‘Wij merken dat sommige ouders er wel héél dicht op zitten en dat kinderen ook thuis nog veel aan het werk gezet worden. In principe zou dat niet te veel moeten. Als een kind op het goede niveau zit, zou hij of zij met een gezonde dosis inzet het schooljaar moeten kunnen halen. Als dat niet zo is, heeft het meer zin te kijken wat er achter zit, dan om alleen maar meer tijd in de studie te steken. Mogelijk is er faalangst in het spel of misschien biedt 1-op-1  bijles een oplossing.’

Ondertussen is het volgens Ilse helemaal niet verkeerd om als ouder extra lief te zijn voor je kind, in deze spannende periode. Een tip waar onze dochter zich helemaal in kan vinden. Over een antwoord op de vraag wat ik voor haar kan doen om haar te steunen in de proefwerkweek, hoeft ze dan ook niet lang na te denken: ‘Koop voor mij maar af en toe een appelflap, dat deed je vorig jaar ook, en toen had ik ook goede punten.’

 

Pepernoten

Alleen Ready to school nodig voor en tijdens de proefwerkweken? Schrijf u in voor piekmomenten!
Stuur een mail naar ilse@readytoschool.nl.